Categoriearchief: BLOG

Steam | met elkaar en van elkaar leren 

Een STEAM-les vandaag samen met leerkracht Simone voor en ouders van basisschool de Linde. Een prima, constructieve STEAM-ochtend waarin de kinderen als eerste het verhaal horen over Austin: een verhaal over een jongetje uit groep drie die opnieuw probeert, doorzet en niet opgeeft. Hij wordt hierbij ondersteund door zijn klasgenoten die waardevolle tips geven zijn werk elke keer een stukje beter te maken. 

IMG_5970

Wij bemerken dat de kleuters heel goed begrijpen dat het binnen dit waargebeurde verhaal gaat om persoonlijke groei, op ontwikkeling van karakter om verder te komen…om te kunnen leren. Lees verder Steam | met elkaar en van elkaar leren 

Kennedy Space Centre | Florida | 25 april 2018

Bij een vakantie in Florida mag een bezoek aan het Kennedy Space Centre natuurlijk niet ontbreken. We hebben een campground gereserveerd op zo’n half uur rijden van het visitor centre en de volgende dag staan we om 10:00 uur voor de ingang waar we direct verwelkomd worden door de beroemde speech van Kennedy: “We are going to the moon; not because it is easy, but because it’s hard. We explore because that’s is what we do.”

Het eerste wat je ziet bij binnenkomst is de prachtige tuin die het KSC heeft aangelegd. Wel een bijzondere want de planten en bomen zijn vervangen door raketten en capsules die door de NASA allemaal ontwikkeld en gebouwd zijn .

IMG_5760-1

Het valt op dat het gehele visitor centre compact en overzichtelijk is ingericht. Lees verder Kennedy Space Centre | Florida | 25 april 2018

WeDo challenge

De Lego educatieve  sets bestaat uit Lego WeDo voor kinderen uit het basisonderwijs en Lego Mindstorms voor de kinderen binnen het voortgezet onderwijs. Er is veel en goed bruikbaar (les)materiaal voorhanden. Een aansprekende uitdaging voor de Lego Wedo set begint met een idee…een uitdaging waar de kinderen nadat ze zich de basisbeginselen van de WeDo set en het programmeren eigen hebben gemaakt  in kunnen vastbijten. Een geïsoleerde WeDo challenge is niet Steam proof, om dit te bereiken zal een challenge naast andere kennis, vaardigheden en activiteiten ondergebracht moeten worden binnen een groter en breder onderwijsaanbod.

Een voorbeeld van een Lego WeDo challenge.

LEGO WeDo challenge, de Burgemeester van Spiro-land heeft een verlamde hand, bedenk, programmeer en ontwerp voor de burgemeester een LEGO WeDO tekenmachine…Maak en deel je tekenmachine met andere kinderen

drawingMachine_spirograph

Reglement: je bent vrij in de keuze van materialen, gebruik van andere niet WeDo Lego blokjes is toegestaan. Achtergrond informatie: Een spirograaf is een instrument dat gebruikt wordt…Wikipedia.

Ter inspiratie: een voorbeeld.

Je kunt de Lego steentjes ook inzetten tijdens je muzieklessen.

 

Steam Erasmus+

STEAM-onderwijs “job shadowing” met collega’s uit België. 

In het kader van een Erasmus + -traject kregen we bezoek uit België van Sophie en Sophie van team LBOG De Eekhoorn uit Wemmel. Doel van de bijeenkomst was het opdoen van inspiratie en het delen van kennis met betrekking tot STEAM. In tegenstelling tot STEAM in Nederland staat STEAM enorm in de belangstelling in de landen om ons heen, Scandinavië en de VS. In België zijn vanuit de overheid al veel theoretische kaders geschept waarbinnen STEAM een structurele plek kan krijgen binnen het PO en het VO. Het onderwijs is nu de stappen aan het zetten om STEAM concreet een plek te geven binnen de scholen. IMG_2570

Deze dag begon met een bezoek en rondleiding in de Sine-ruimte met daarnaast een uitleg over de grondslag en noodzaak van het STEAM-onderwijs in onze huidige tijd. Lees verder Steam Erasmus+