Steam | met elkaar en van elkaar leren 

Een STEAM-les vandaag samen met leerkracht Simone voor en ouders van basisschool de Linde. Een prima, constructieve STEAM-ochtend waarin de kinderen als eerste het verhaal horen over Austin: een verhaal over een jongetje uit groep drie die opnieuw probeert, doorzet en niet opgeeft. Hij wordt hierbij ondersteund door zijn klasgenoten die waardevolle tips geven zijn werk elke keer een stukje beter te maken. 

IMG_5970

Wij bemerken dat de kleuters heel goed begrijpen dat het binnen dit waargebeurde verhaal gaat om persoonlijke groei, op ontwikkeling van karakter om verder te komen…om te kunnen leren. Daarna hebben we door het aanbieden van verschillende Steam activiteiten (Flexibel circuit, Scratch jr, , de toren voor Kikker en de knikkerbaan de koppeling gemaakt om dit gegeven in de praktijk te brengen en op onszelf te betrekken. 

IMG_5975

De meeste  kinderen pakken dit op een natuurlijke manier op door niet direct bij elke vraag hun vinger op te steken.. maar eerst zelf te gaan uitzoeken, proberen en te experimenteren. De oplossingen waar kinderen mee aankomen zijn fenomenaal…Het is vaak een kwestie van de kinderen de ruimte en de tijd te geven fouten te maken, opnieuw te proberen en te laten leren door zelf te doen. Vaak vergeten we dat het ontwikkelen van deze waardevolle leerhouding gepaard gaat met zelf vallen en zelf weer opstaan, zonder dat volwassenen te snel ingrijpen en risico’s graag voor het kind willen vermijden. 

Complimenten voor juf Simone en haar leerlingen!

IMG_5983

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *