STEAM voor de leerkracht

Sine biedt professionalisering aan voor docenten uit het PO, VO en HBO. Hierbij richten we ons op kennis en vaardigheden op het gebied van STEAM, op het ontwikkelen en uitvoeren van projecten en op het evalueren van de leerlingen. Hierbij worden koppelingen gelegd met het curriculum van de school. Het verhogen bij de kinderen van de taal en rekenvaardigheden bereiken we door taal en rekenen binnen elk STEAM traject als middel in te zetten.  Ook richten we ons hierbij specifiek op het ontwikkelen van een onderzoekende en kritische houding van de docent waarbinnen brede digitale vaardigheden en een belangrijke rol spelen.  Sine verbindt kennis en kunde aan de afzonderlijke domeinen,  STEAM biedt context.

Binnen elk traject werken we vanuit een wetenschappelijk thema. Het eindproduct van de leerlingen is hierbinnen altijd een combinatie van een presentatie voor derden, een tastbaar en een digitaal product.

De STEAM-didactiek kenmerkt zich door de leerling een verantwoordelijkheid te geven ten aanzien van zijn eigen leerproces/product. Dit betekent dat hij kritisch naar zijn eigen werk leert kijken en naar het werk van zijn klasgenoot. Hij helpt andere klasgenoten, geeft tips en tops en luistert naar tips en tops van zijn klasgenoten ten aanzien van zijn eigen werk. De leerling zet door, is niet per definitie tevreden met het eerste of tweede resultaat en hij probeert opnieuw. De leerkracht doet actief als onderzoekende en lerende mee, stelt vragen, moedigt de leerling aan en vindt kwaliteit van werken belangrijker dan kwantiteit. Hij geeft niet direct antwoorden, hij neemt niet direct het werk over, maar laat de leerling vooral zelf veel onderzoeken en proberen. Ook hij voorziet de leerling van ideeën, adviezen en complimenten. De leerkracht besteedt na afloop expliciete aandacht aan het presenteren van het werk van de leerlingen.

Voor meer informatie kunt u contact met Sine opnemen.